PUC’s historie og udvikling i teori
Hermed kort og godt om PUC’s historie og udvikling i teori:
PUC er grundlagt i 1990 af Benthe Nadi Ploug og havde fra starten en helhedsorienteret tilgang og integrativ metode. Uddannelsen blev evalueret i Dansk Psykoterapeutforening første gang i 2008 og den efterfølgende godkendelse byggede, også i høj grad, på en indsats fra ledende undervisere Penelope Vinding og Karin Quist.
Da jeg trådte ind som Institutejer-og leder i 2010, var der en evalueret studieordning og uddannelsen havde et integrativt fokus med vægt på tilknytning, analytisk psykologi og gestaltterapi.
PUC valgte den neuroaffektive teori som grundforståelsen for udviklingsteori-og terapi. Det er en meta-teori, der støtter den integrative tilgang og sætter såvel tilknytningsteori som systemisk forståelse i fokus. Vi har gennem årene fulgt neuroaffektiv uddannelse hos Susan Hart og Marianne Bentzen. Endvidere har vi med Ulla Rung-Weeke som psykologisk konsulent og supervisor fastholdt forankring ind i egen kropslig udforskning og praksis.
Den studieordning vi har i dag er således baseret på noget af den gamle opbygning og struktur; men er på det teoretiske meget opdateret. Dette ikke mindst på grund af en stor indsats fra Penelope Vinding, som ledede overbygningen i mange år.
Faglig og personlig kompetence – Du kan lære at bruge dine ressourcer bedre
Uddannelsen er målrettet mennesker, der ønsker at skabe et solidt fagligt og holistisk fundament for sig selv og andre. At arbejde med andre mennesker på et dybt niveau kræver både stor selvindsigt og gode værktøjer. Uddannelsen er desuden et tilbud om en kontinuerlig og intensiv udviklingsproces, idet der er løbende mødeaftener og lørdagskursus hen over året.
Som studerende får du mulighed for at kigge grundigt på din egen historie og dine personlige relationer.