Den 4-årige uddannelse i psykoterapi hos PUC er opdelt i en grunduddannelse, der fokuserer på din egen proces de første to år, og en overbygning, der fokuserer på dig som terapeut de sidste to år.
1. del: 2 år
I den første del af uddannelsen, lægger vi stor vægt på etableringen af gruppe og grupperelationen for at skabe et trygt og fortroligt rum. Det er en individuel proces i en gruppe, og holdlederen følger både dig og holdet de første 2 år.
Tema I: Udviklingspsykologiske teorier
Her bliver du introduceret til neuroaffektiv udviklingsteori som overordnet forståelsesramme. Du får et bredt indblik i flere psykologiske udviklings-og tilknytningsteorier. Første semester afsluttes med en mundtlig prøve i udviklingsteorier.
Der undervises i den tredelte hjerne og i kropslige teknikker, der gør det muligt at erfare kroppen og arbejde på det autonome niveau i kontakt.
Uddannelsen har også fokus på din personlige proces i en gruppe – med øje for selvforvaltning. Der introduceres fra begyndelsen metoder til fordybelse, stresshåndtering og mindfulness.
På uddannelsens første år vægter vi din fordybelse i egen udviklingshistorie, bygget på forskellige aldersperioder og tilhørende biografier. Vi arbejder med relationer, forhold til forældre og andre vigtige tilknytningsrelationer samt med familiestruktur og -historie.
Sideløbende med selve undervisningen skal du, som studerende hos PUC, gå i egen-terapi. Der kan henvises til en terapeut fra PUC, og du kan gennem dit eget terapi-forløb erfare arbejdet med tilknytning på egen krop.
Tema II: Terapeutiske metoder
I næste fase af uddannelsen arbejder vi med forskellige terapeutiske retninger som: SE-terapi/chok-traumeterapi, gestaltterapi, transaktionsanalyse, kunstterapi og drømmearbejde. Med udgangspunkt i dette arbejde afleverer og fremlægger de studerende en skriftlig rapport om en terapeutisk metode i grupper.
Under uddannelsen arbejder vi flere gange med kunstterapi og herunder også med eventyr og deres indvirkning på vores kollektive og personlige udvikling. Som studerende skal du bl.a. forfatte eventyr og fremlægge i dramatisk form.
2. del: 2 år
Tema: Det terapeutiske rum
På anden del af PUC’s uddannelse er der øget fokus på udøvelsen af terapi med neuroaffektiv psykoterapi som bærende retning, og som studerende vil du få en voksende forståelse for, hvornår du arbejder på det autonome niveau, det limbiske niveau og det præfrontale niveau. Som studerende erhverver du også viden gennem praksis via demonstrationsterapier, supervision på øvelser og terapeutiske situationer mellem jer som studerende. Men fortsat også gennem egen-terapi hos forskellige psykoterapeuter for at opleve variation i tilgange og metoder.
Et stort modul har overskriften psykiske kriser. Dette dækker over såvel livskriser som særlig sensitivitet og psykisk sårbarhed som eksistensvilkår. I undervisningen refereres der tilbage til tilknytningsaspektet i den udstrækning, det giver mening. Vi fokuserer også på, hvordan man terapeutisk arbejder med de to former for utryg tilknytning.
Tema: Psykisk sårbarhed
Der undervises i emner som sorg, krise, angst, depression, overgreb, misbrug, selvdestruktivitet og kontrolforstyrrelser som fx spiseforstyrrelse. Vi underviser også i forskellige relevante terapeutiske interventioner. Vi inddrager det neuroaffektive som vurderinger af ”What works for whom”, og de neuroaffektive kompasser inddrages som værktøjer på metaplanet.
Efter dette tema skal du som studerende aflevere en skriftlig opgave om et krise-, misbrugs- eller sorgforløb ved slutning af 3 år.
Tema: Studieklienter – øveterapi
Efter ca. to et halvt års undervisning får du som studerende selv prøveklienter og skal deltage i supervisionsgruppe. Etik og moral i behandler/klientrelation bliver sat i fokus. Vi arbejder løbende med at forstå klienten i forhold til de neuroaffektive kompasser, og der er ligeledes fokus på, hvad der sker med dig som studerende i mødet med klienten. Videosupervision af terapien bliver vægtet det sidste halve år.
Tema: Voksenlivets relationer.
Efter arbejdet på basisårene med de personlige biografiske oplevelser i perioden 0-28 år, bliver der på overbygningen mere overvejende undervist i voksenlivets psykologi. Voksenlivets relationer bliver belyst, og der undervises i bl.a. i parterapi. De mønstre, der påvirker vores parforhold, belyses især fra en relationsorienteret tilgang. Parkurset på 4. år har en EFT-parterapi tilgang.
Efter gennemgang af disse emner skal de studerende i et oplæg fremlægge deres egne mønstre og måder at indgå i parforhold på. Der bliver lagt vægt på perspektivering ind til terapeutrollen, og dens samspil mellem to personer.
Afsluttende Eksamen
Uddannelsen afsluttes med en eksamination med udgangspunkt i et af de obligatoriske klientforløb.